Gradering & belter

Gradering er en eksamen/test for ny beltegrad. Graderingen foregår foran en sensor som har lisens til å gradere utøvere til gradene de skal opp til. Under graderingen skal man vise de teknikker man har øvd på under semesteret.

Man må vise teknikker innen:

KIHON - grunnteknikker som slag, spark og blokkeringer

KATA - mønster

KUMITE - kamp

Består man gradering får man det synlige beviset i form av diplom og ny beltegrad.

• 5 - 6 år graderes første gang til 10. kyu og hvitt belte med rød stripe.
  • 7 - 12 år graderes første gang til 9. kyu og hvitt belte med gul stripe.
  • 13 år og opp graderes første gang til 8. kyu og gult belte.

Graderingspensum til de ulike beltegradene finner dere ved å følge linken under til ekstern side.

Pensum til kyu- og dan grader i Norwegian Karate Association JKA.

Hvor ofte graderer man seg?

I Gullfjell Karateklubb og klubber tilsluttet Norwegian Karate Association JKA kan man kyu-gradere seg opptil to ganger i året. Fra 1. kyu til 1. dan må man vente min. 1 år. De minste barna (opp til 7 år) graderer seg til 10. kyu. Barn fra 8-12 år graderer seg til 9. kyu.

Fra og med 13 år og oppover kan man prøve seg direkte på 8. kyu. Fra 1. kyu til 1. dan må man minimum vente 1 år.

For å gradere seg til 2.dan (nidan) må man minimum vente 2 år og til 3.dan (sandan) må man minimum vente 3 år og slik fortsetter det.

Hva koster det å gradere seg?

Gradering til fargede belter koster kr. 270.- inkludert belte, hvor kr. 200.- går til vår stilartsorganisasjon Norwegian Karate Association JKA og kr. 70.- for selve beltet.

Gradering til sort belte har egne priser.

Hvor graderer man seg?

Man graderer seg normalt de første gangene i klubben eller internt i forbindelse med denne. Senere graderer man seg gjerne i forbindelse med hovedgasshukuene (Stord i juni og Sandnes i desember) i regi av stilartsorganisasjonen Norwegian Karate Association JKA.

Grader og beltefarger.
10. kyu - hvitt belte med rød stripe (Gjelder for dem under 7 år)
9. kyu - hvitt belte med gul stripe (Gjelder for dem mellom 7 og 12 år)

8. kyu - gult belte.

7. kyu - oransje belte.

6. kyu - grønt belte.

5. kyu - blått belte.

4. kyu - lilla belte.

3. kyu - brunt belte.

2. kyu - brunt belte.

1. kyu - brunt belte.

1. dan - sort belte (Shodan).

2. dan - sort belte (Nidan)